Szerző:

Hogyan lehetsz jó könyvelő?

Évről évre nagyon sok könyvelő kerül ki a mérlegképes képzésekről, ez azonban nem jelenti azt, hogy mindenki megtanult könyvelni. A könyvelés ugyanis nem abból áll, hogy a megfelelő csoportokba szedjük és rögzítjük a számlákat. Ezt egy magára valamit is adó könyvelőiroda adatrögzítőkkel végezteti.

Alapjában véve elmondhatjuk, hogy az igazán jó könyvelő ritka, mint a fehér holló. Persze szoktuk hallani, hogy “a szomszédom könyvelője olyan jó, hogy neki soha nem kell adót fizetni.” Vagy azt, hogy “milyen könyvelő vagy te, nem lehetne kevesebb?”

Azt javaslom, hogy ne próbáljunk ezeknek az ügyfeleknek megfelelni, mert hosszú távon nem lesz kifizetődő és nem is ez a feladatunk. Nézzük, melyek azok a tényezők, amik megkülönböztetik a jó könyvelőt a könyvelőtől:

1., Szerződést köt, számlát ad a szolgáltatásairól

Ez a minimum. Az a könyvelő, aki nem köt az ügyféllel szerződést, gyanús. A szerződés tartalmazza többek között a könyvelő és az ügyfél kötelezettségeit, a díj fizetésének módját, idejét, a felmondás feltételeit és minden egyéb – a felek számára fontos – dolgot.

2., Rendelkezik szakmai felelősségbiztosítással

Ez az ügyfelet nem feltétlenül érdekli, de aki már egyszer “megégette magát”, annak biztosan eszébe jut. Hiába bizonyítják ugyanis rá a könyvelőre a hibát, ha a bírságot nem tudják rajta behajtani… Ekkor jöhet a biztosítás.

3., Saját ügyfélkapuját használja

Ez nagyon fontos! Ha egy könyvelő az ügyfél ügyfélkapuját használja, akkor nem vállal felelősséget a munkájáért, hanem az ügyfélre hárítja azt. Felmerül a kérdés, hogy vajon milyen munkát végezhet?

4., Fontosak neki az ügyfelei

Sem a könyvelőnek, sem az ügyfélnek nem jó a felületes kapcsolat. Egy jó könyvelőt érdekli az ügyfele, még ha nem is minden magánjellegű problémája, de az üzletmenete biztosan. Nem megfelelő a kapcsolat – és ez sok félreértéshez vezethet -, ha kimerül havonta az anyag átadásában…

5., Elérhető

Persze lehet konferencián, lehet ellenőrzésen, bankban, postán, bárhol. Sőt! Lehet magánjellegű elfoglaltsága is, de legyen 24 órán belül elérhető! Hívjon vissza mindenkit még aznap, amikor kereste, mert fontos lehet. Nem vonatkozik ez természetesen a szabadságra, amit azonban illik bejelenteni jó előre az ügyfeleknek, hogy fel tudjanak készülni a könyvelő hiányára. Még jobb, ha sikerül különböző időpontban kivenni a szabadságokat, hogy az ügyfeleknek mindig legyen kihez fordulniuk.

6., Követi a jogszabályokat, tanácsokat ad

Ez kötelező! A könyvelőnek az a feladata, hogy az ügyfél figyelmét minden esetben felhívja az őt érintő változásokra, illetve tanácsokat adjon a vállalkozás jövőjére vonatkozóan. Az ügyfél nem ért az adózáshoz, a számviteli változásokhoz, nem fog rákérdezni – vagy csak igen ritka esetben -, hogy jó lenne-e neki ez vagy az az adózási mód…

7., Időben szól a fizetési határidőkről

Elhanyagolható az a könyvelő, aki a határidő napján dobja át e-mailben a fizetendőt. Persze először nézzük meg, mikor kapott hozzá anyagot…

8., Hatóságok előtti képviselet

Jaj, ha csak az ügyfelek mennének az ellenőrzésekre! Mi lenne ott? Nézne egymásra a revizor és az adózó… Honnan tudná szerencsétlen ügyvezető, mit hol keressen a rendszerünkben?! Hogyan is vehetné fel a versenyt a jól képzett ellenőrrel? Mindenképpen ott kell lennünk vele (van, hogy elkerülhetetlen, hogy ott legyen, mert megköveteli a hatóság), vagy nélküle. Egy jó könyvelő jól összekészített anyagát pillanatok alatt átnézi a revizor, gyorsan felteszi a kérdéseit, még gyorsabban megkapja rá a válaszokat és jöhetünk haza nullás jegyzőkönyvvel.

9., Szabályoz

Na, ez sokaknak nem tetszik, mégis meg kell tennünk. Mi tudjuk, hogy mit követel meg a revízió, tudjuk, mennyi lehet a mulasztási bírság egy-egy esetben, tehát muszáj megtanítani az ügyfeleket a rendre és a fegyelemre. Aki erre minden próbálkozásunk ellenére sem hajlandó, attól jobb, ha megválunk. Egy ügyvezető tartsa fontosnak, hogy rendben legyen a cége könyvelése!

10., A mottónk: “A könyvelő fontos ember, észrevétlen, ha remekel!”

Ha az ügyfél nem kap felszólításokat a bevallásai pótlására, illetve nem kap bírságokat, akkor megnyugodhat. Ez azt jelenti ugyanis, hogy a könyvelő szépen, csendben teszi a dolgát. Időben bemennek a bevallások és időben tájékoztat a fizetendőkről is.

A fenti ismérvekkel rendelkező könyvelő igen komoly segítség az ügyvezetőnek, ne csodálkozzunk tehát, ha magasabb díjat kér a szolgáltatásaiért. Vállalkozóként ne sajnáljuk kifizetni, mert lemaradunk róla, ugyanis a jó könyvelő nem vállalja túl magát, mert tudja, hogy akkor nem lenne elég ideje arra, hogy képzésekre járjon, utána nézzen az ügyfelei kérdéseinek, leüljön velük egyeztetni, tervezni.

Ha egy ilyen ritka példánnyal találkozunk, ragadjuk meg a lehetőséget és foglaljuk le magunknak hosszú-hosszú évekre! 🙂

 

Share Button

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.