Könyvelőváltás hiányosságok nélkül…

Könyvelőként biztosan találkoztál már olyan könyvelési anyaggal, amiből enyhén szólva is kihívás volt folytatni a munkát… Vállalkozóként egy könyvelőváltás során annyit tapasztalsz, hogy az új könyvelő olyan dolgokat keres rajtad, amiről fogalmad sincs és sűrűn hívja a régi könyvelődet… Hogy a bosszúságokat elkerüljük, nézzük, mi az, amit feltétlenül meg kell kapnunk, ha könyvelőt váltunk.

 

Nagyon fontos, hogy ha bármi okból könyvelőváltásra kerül sor, érdemes a könyvelési anyagért az új könyvelővel érkezni, mert igazából Ő fogja tudni, hogy mit kérjen el a régitől… Könyvelőként sem érdemes elzárkóznunk ettől a megoldástól, hiszen a későbbi munkánkat könnyítjük meg, ha azonnal minden szükséges dokumentumot a kezünkbe kapunk…

Nézzük, mi az, amire feltétlenül figyeljünk oda!

  • Az eddigi könyvelési anyagot tartalmazó dossziék, normális esetben vevő, szállító, pénztár, bank, vegyes elrendezésben.
  • Tárgyi eszköz nyilvántartás: Nem nagy ördöngösség, de több olyan anyagot vettünk már át, amiben nemhogy hiányos volt, de teljesen hiányzott. Semmi másról nincs szó, mint a társaság tulajdonában lévő, a főkönyvben nyilvántartott eszközök kartonjai (mögötte a számla másolata a beszerzésről). Ha a nyilvántartás egyezik is a főkönyvvel, már boldogok vagyunk… 🙂
  • Vevő-analitika: A kiegyenlítetlen vevő számláink (átutalásos árbevétel számlák) analitikája. Egyeznie kell a 311 Vevőkövetelés főkönyvi számmal.
  • Szállító-analitika: A kiegyenlítetlen szállító számláink (átutalásos kiadásaink) analitikája. Egyeznie kell a 454 Szállítók főkönyvi számmal.
  • Helyi adó dosszié: Tartalmazza a helyi adókkal kapcsolatos bevallásokat és értesítéseket.
  • Esetleges KSH adatszolgáltatásokat tartalmazó dosszié.
  • Bér dosszié: Az eddigi bérszámfejtésekkel kapcsolatos bérjegyzékek, bérlisták, járulékbevallások (utóbbi esetleg külön dossziéban), bérkartonok.
  • Esetleges hitelekről, lízingekről részletfizetési melléklet.
  • Előző évek beszámolói, az azokat alátámasztó mellékletekkel együtt.
  • Szigorú számadású nyomtatványok nyilvántartása.
  • Kapnunk kell egy listát a folyamatban lévő ügyekről, amennyiben van ilyen.
  • Könyvelendő, de már nem könyvelt számlákat tartalmazó dosszié.

Talán ennyi, ami hirtelen eszembe jut.

Nagyon fontos, hogy vizsgáljunk át minden dokumentumot, amit a rendelkezésünkre bocsátanak, hogy semmi ne kerülje el a figyelmünket! Vannak olyan nagyon lényeges pontok, amik még a főkönyvből sem derülnek ki, hiába nézzük át alaposan. Gondolok itt például előző évek valamelyikében képzett és esetleg már teljes egészében fel is használt fejlesztési tartalékból vásárolt tárgyi eszközökről készült nyilvántartásra, ami ha nem kerül a kezünkbe, nem fog eszünkbe jutni, hogy ezen eszközök értékcsökkenésével esetleg még évekig adóalapot emeljünk…

A főkönyvi kivonatban szereplő kérdéses pontok átbeszélésére se sajnáljuk az időt, ha szükségét érezzük és nem látjuk alátámasztva azokat (pl. beruházások, elhatárolások, átvezetési számlák egyenlegei, negatív pénztár, stb.)

Az év végi átvételek általában zökkenőmentesebbek, év közben több szokott lenni a kérdéses, lezáratlan ügylet… Legyünk körültekintőek és törekedjünk arra, hogy a társaság ügyvitele zökkenőmentes legyen, valamint arra, hogy ne maradjanak homályos pontok az átvételt követően, hiszen csak így tudunk a továbbiakban pontos munkát végezni.

 

Share Button

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.